Sedmnáctiletí řidiči, kteří jezdí v doprovodu mentora, se dopouštějí výrazně méně přestupků než osmnáctiletí držitelé řidičského oprávnění. Ukazují to data Ministerstva dopravy, která vyhodnotila Rada vlády ČR pro bezpečnost silničního provozu.
„Cílem L-17 je umožnit odpovědným rodičům, aby provedli své děti prvními měsíci za volantem a pomohli jim stát se lepšími řidiči. Ukazuje se, že to v praxi má očekávaný efekt a sedmnáctiletí řidiči se svými mentory jezdí opravdu bezpečně. Dopustili se od začátku roku pouze 50 bodovaných přestupků. Řidiči starší 18 let, kteří letos získali řidičské oprávnění skupiny B, přitom od ledna zaznamenali takových přestupků už 565,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
O institut L-17 je už v prvním roce od zavedení novinky zájem. Z celkového počtu udělených řidičských oprávnění skupiny B v období od ledna do konce října, využilo 20,0 % režim L 17. V porovnání sedmnáctiletých a osmnáctiletých se jedná o 46,2 %. Od počátku roku bylo zaregistrováno 38 551 mentorů. Na jednoho řidiče L-17 připadá průměrně 1,68 registrovaného mentora. Největší podíl mentorů je ve věkové skupině 41-50 let, a to 11 916 mentorů (58,3 %). „Potvrzuje to, že mentorem, který sedmnáctileté řidiče v provozu doprovází, je většinou jeden z jejich rodičů,“ dodal Kupka. Statistika rovněž ukazuje, že podíl mužů a žen mezi zapsanými mentory je přibližně vyrovnaný. Podíl mužů je 51,6 %, žen je 48,4 %.
L-17 je důležitým prvkem novely zákona o silničním provozu, platné od 1.1. 2024. Z hlediska závažných dopravních nehod jsou řidiči do 24 let nejrizikovější a také nejohroženější skupinou. Z celkového počtu dopravních nehod v ČR 11 % zaviní řidiči s praxí do 2 let. Z celkového počtu řidičů však tato skupina začínajících řidičů tvoří pouhá 3 %. Vládní Strategie BESIP 2021-2030 se proto zaměřila právě na tuto skupinu. Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu v minulosti podpořila zavedení institutu L-17 jako jeden z nástrojů účinné prevence. L-17 funguje úspěšně v řadě evropských zemí například v Německu, Rakousku či na Slovensku.
Ministerstvo dopravy a jeho oddělení BESIP podporuje informovanost o L-17 řadou aktivit, o kterých se můžete dozvědět v níže přiloženém odkazu.