Jak hřiště vypadají?
Stálé dopravní hřiště si můžete představit jako místo, kde jsou asfaltové silničky, dopravní značky, a která jsou mnohdy určena pro účely dopravní výchovy podle spádovosti jednotlivých škol. Kraj Vysočina má 704 měst a obcí, jeho silniční síť je velmi rozsáhlá a specifikem zdejšího školství je i množství malotřídních škol, které si zde drží svoji tradici. Na některých místech najdete dopravní hřiště, která jsou určena pro výchovu jen ve chvíli, kdy na instalují přenosné dopravní značení. V ČR republice známe ještě několik variant hřišť mobilních od těch, která jsou tvořena pryžovými pásy, po mobilní "kobercová hřiště". V těchto případech se však jedná o buď o dočasná řešení, nebo hřiště určená pro krátkodobé akce s dopravní prevencí.
V okrese Havlíčkův Brod probíhá dopravní výchova na hřišti ve Světlé nad Sázavou, omezeně (z důvodu očekávané výstavby nového hřiště) v Havlíčkově Brodě a také v Chotěboři. Další dopravní hřiště nabízí i malebná Přibyslav. Štoky a Libice nad Doubravou mají hřiště v režimu volném – dopravní výchova zde neprobíhá a hřiště slouží pouze veřejnosti a pro konkrétní jednorázové akce s tematikou dopravní výchovy.
V okrese Jihlava došlo k významné investici do krajského dopravního hřiště, které má formát dopravního prostoru a každoročně hostí krajské finále dopravní soutěže mladých cyklistů. Dále v tomto okrese najdeme hřiště na Polygonu autoškoly pana Musila, kde je ovšem omezený přístup a běžná dopravní výchova zde neprobíhá. Telč připravuje výstavbu nového hřiště, které je ve fázi projektování. Třešť nabízí prostor, který označujeme jako dopravní prostor – dopravní hřiště je kreslené na asfaltové ploše, ale nemá zázemí ani dopravní značky. Dopravní výchova v Telči probíhá na provizorním prostoru, ale děti z Třeště dojíždějí nejčastěji do Jihlavy nebo Telče.
V okrese Žďár nad Sázavou mohou být na dopravní výchovu pyšní. Hřiště s výukou najdete ve Žďáře nad Sázavou, Novém Městě na Moravě, Velkém Meziříčí a Bystřici nad Pernštejnem. Velké Meziříčí ideálně kombinuje prostor pro výchovu i volnočasové aktivity, hřiště je rozlehlé včetně zázemí, ale ve volné chvíli mohou děti využít integrované herní prvky i sportoviště. Všechna místa tohoto okresu jsou velmi dobře přístupná veřejnosti. Posledním z vybudovaných míst je právě Bystřice, která nabízí řadu výukových programů. Předběžně očekáváme vznik hřiště ve Velké Bíteši. Malý dopravní prostor najdou návštěvníci v obci Jámy, což je spíše unikát malého hřiště na malé obci.
V okrese Třebíč má dopravní výchova dlouholetou tradici a hřiště v Třebíči nabízí z celého kraje asi nejbohatší program nad rámec běžné dopravní výchovy. Zdejší hřiště najdete u základní školy a v dohledné době se připravuje vybudování nového zázemí pro žáky i technické potřeby. I v jižní části našeho kraje najdete další krásná hřiště. V Jaroměřicích nad Rokytnou se nachází hřiště s bohatým vybavením, včetně elektrických autíček. Naopak v Moravských Budějovicích je provoz dopravního hřiště přímo propojen s činností městské policie. Další hřiště u základní školy najdete v Náměšti nad Oslavou, kde dopravní výchova probíhá pod vedením městského úřadu. Malé hřiště bez dopravní výchovy se nachází ještě v Kralicích nad Oslavou. Posledním ze zástupců dopravních plácků je pozůstatek dopravního hřiště v Polici, které dnes nabízí silničky bez dopravního značení.
V okrese Pelhřimov je hřišť méně. Okresním hřištěm je to na Pražské ulici kousek od centra Pelhřimova, které slouží nejen pro dopravní výchovu, ale také jako autocvičiště. Podobné hřiště je v Kamenici nad Lipou, kde však dopravní výchova neprobíhá kvůli absenci zázemí a vybavení – toto hřiště slouží pouze pro volnočasové aktivity a cílené akce zaměřené na bezpečnost provozu. Naopak jedním z nejkrásnějších hřišť je to v Humpolci, kde je prostor silniček zasazen do parku, což v letních dnech nabízí příjemný stín. V posledních letech se podařilo otevřít malé dopravní hřiště v areálu mateřské školy v Pacově, které slouží výhradně pro dopravní výchovu dětí z mateřské školy.
Návštěva se školou nebo s rodinou...
Dopravní hřiště na Vysočině, až na hřiště na polygonu, jsou v majetku měst a obcí, které se starají o jejich údržbu a opravy. V minulosti byla činnost hřišť podporována z tzv. Fondu Vysočiny, avšak tento dotační titul je v současné době neaktivní kvůli dřívějšímu nezájmu. Naopak výstavbu hřišť pravidelně podporuje Nadace ČEZ. Před návštěvou každého hřiště doporučujeme informovat se o provozní době. Některá hřiště jsou přístupná téměř nepřetržitě, jiná se zamykají, a existují také hřiště, která jsou určena pouze pro dopravní výchovu.
Dopravní výchova probíhá velmi individuálně. Ministerstvo dopravy a samostatné oddělení BESIP finančně podporují dopravní výchovu dětí ve 4. ročnících. Školy dojíždějí na dopravní hřiště, a v některých případech jezdí lektoři přímo do škol podle spádovosti a dopravní obslužnosti. Dopravní výchova pro ostatní ročníky nebo mateřské školy není finančně podporována. Rovněž není možné finančně podporovat opravy kol nebo nákup vybavení, například cyklistických přileb. Z tohoto důvodu záleží na každém zřizovateli, zda bude ochoten dopravní výchovu nad rámec finančně podporovat, nebo zda bude na hřištích stanoven poplatek za programy pro školky, školy nebo příspěvek na „servisování kol.“ Je třeba si uvědomit, že každou návštěvou se kola značně opotřebovávají. Krajské pracoviště BESIP Kraje Vysočina může ve výjimečných případech suplovat výpadek lektora dopravní výchovy.
Jak jednotlivá hřiště vypadají, to se můžete podívat v mapě hlavní nabídky.